Varmt, varmt som tusan… Behöver luft! Men samtidigt vill man försöka njuta av det fina vädret nu när sommaren äntligen är här på riktigt!

Bättre sent än aldrig brukar man ju säga, så nu är det väl dags att fånga upp allt som hänt sista tiden. Det har bland annat skett ett dop, där Freja som snart skall konfirmeras först skulle döpas. Detta skedde i Sjölidens lilla kapell där hon tillsammans med tre andra konfirmander hade en kort ceremoni för detta för släkt och vänner. Så nu är min förstfödda flicka döpt, och snart nalkas konfirmationen. Hon verkar tycka att allt detta är roligt och har nu även varit iväg till Gotland på konfirmationsläger, det blir kul att höra mer om detta sen när vi ses imorgon!

Midsommar har vi hunnit fira också! Alla barnen var hemma och Issa hade även sin vän Leon på besök, så det blev riktigt trevligt och vi åt god mat och njöt av den mycket fina sommardagen. Vi hann även med att spela ”Kubb” ute tillsammans sedan samlades vi runt bordet på kvällen och spelade ”Hitster”. Planen var att vi skulle inviga det inköpta spelet ”Förrädarna”, men då kunde man enbart spela 6 personer och reglerna var fyra sidor med instruktioner så vi lade det åt sidan för ett senare tillfälle helt enkelt.

På kvällen kom dock den oroväckande nyheten att min far svimmat under deras midsommarfirande och blev okontaktbar, så de hade gett honom hjärtmassage och var tvungna att tillkalla ambulans. Så han fick tyvärr tillbringa midsommarhelgen inne på Södersjukhuset, där han fick lämna prover och hållas under uppsikt kommande dygnen. Hans värden blev snabbt bättre så på söndagen fick han komma hem igen, men han ska fortsätta sin utredning för att se vad som kan ha orsakat detta och förhoppningsvis motverka att det händer igen. Så jag hämtade honom inne på SÖS och sedan åkte vi hem och fikade, så fick han berätta om allt som hänt och man kunde nästan se hur glad han var över att få komma hem igen. Att ligga inlagd på sjukhus är ju väldigt långtråkigt även om det såklart är nödvändigt emellanåt, men jag hoppas verkligen att han mår bättre och får hjälp att slippa liknande upplevelser framöver. Han skrämde ju skiten ur oss andra så nu får det räcka, haha!
Insekter, ja de frodas och ökar i antal nu när värmen är här så att säga. Och jag snubblade över denna roliga bild som på ett träffsäkert sätt sätter fingret på problematiken vi får uppleva med att ha dessa flygande irriterande fän inomhus…

Sista arbetsdagarna nalkas för min del nu, om allt går enligt plan så går jag på semester på onsdag då vår planerade husbilssemester till norrland går av stapeln. Men först tar vi tag i de två arbetsdagarna som är kvar och försöker få så mycket gjort som möjligt, då kanske det blir lite lugnare på telefonen när man är ledig sen. Jag ska bara vara ledig i två veckor ungefär eftersom jag inte har så många semesterdagar att nyttja på mitt nya jobb, men är såklart tacksam för att få lite ledigt.

Ni som redan har semester, njut! Ni som snart går på semester, håll ut! Sköt om er allihopa, ha d biff!
DAGENS JERKER går till den härliga finlandssvenska person som på en Facebooksida postade detta inlägg. Man kan verkligen höra hur dialekten eller brytningen är framträdande i texten, och jag hoppas att det löste sig så personen vet vart man kan ”sänka” (skänka) bort sådant man inte längre behöver. Annars finns det gott om vatten här i Nynäshamn som löser problemet. Haha, underbart!
