Nice i Nice, del 2

Uppvaknandet idag var annorlunda, det var alldeles tyst gentemot min vanliga vardag. Jag vaknade ungefär 06.30 av att det var vansinnigt varmt i rummet. Luften var tung och det låg en man i andra sängen som sov. Det var såklart bara min rumskamrat Billy, men det var inte lika självklart när jag var nyvaken. Efter några långa sekunders funderande kom jag underfund med vem han var och lyckades sedan somna om en kort stund. Men snart skulle väckarklockan ringa, dags för morgondusch och en efterlängtad hotellfrukost!
Oron över att det skulle erbjudas en liknande frukost som i Italien infann sig i hissen på vägen ner. Den är nämligen inte alls i min smak och lite snålt tilltagen vad gäller urvalet av mat. Men den franska frukosten var väldigt bra! Gott bröd, goda ostar, äggröra, korv och läskande juice. Och naturligtvis kaffe! Snabbt var man pigg och med i matchen igen.
Sedan bar det av till parfym muséet Fragonard. På vägen dit passerade vi Cannes, där den berömda filmfestivalen hålls. Men vi passerade bara ovanför staden, men fick en fin överblick av bukten som går in i staden. När vi kom fram till staden Grasse hade vi nått vår destination. Här på muséet fick vi en guidad rundtur om hur de utvinner dofter, eller essenser som jag tror de kallar det. Exempelvis så fick vi veta att det går åt ca 5 ton rosor för att utvinna 1 kg essens. Det är många rosor det…
Det var en väldigt engagerad och lite energisk fransk kvinna som guidade oss. Hon sa ”allo” väldigt ofta, lite kul tyckte jag. Rundvandringen avslutades med en doftprovning av några parfymer som de tillverkade. Vi fick lära oss skillnaderna mellan eaux de toilette, eaux de parfum och slutligen parfum som är den finaste varianten. De olika benämningarna beror på mängden parfym i innehållet, där parfum tydligen är den finaste och bästa man kan köpa som konsument.

Därefter åkte vi vidare till nästa ställe, parfymhuset Expressions Parfumes. Här tillverkas parfymerna vi använder i tillverkningen av våra blandningar på jobbet. Men de var även leverantörer till exempelvis Loréal, som är en väldigt stor aktör på marknaden.
Här fick vi se hur de tillverkade alla parfymer och vilka kvalitetskontroller de har på sina produkter. Inte illa alls, de verkar väldigt noggranna och seriösa. Men det är tydligen stenhård konkurrens på deras marknad så det krävs en hel del engagemang för att lyckas. Men det var en intressant upplevelse!
När vi var klara så åkte vi in mer centralt i staden Grasse för att äta lunch, de flesta verkade jäkligt hungriga nu. Grasse ligger på alpernas sluttning kan man säga, så det var mycket backar i staden. Passade på att ta några fina bilder innan det var dags att äta. Och denna gången var nog den bästa maten hittills, väldigt gott!

På vägen hem igen så undgick nog ingen det faktum att Anders var kissnödig. Väldigt kissnödig! Toaletten på bussen var låst, så det var bara för Anders att nypa ihop. Detta engagerade en hel del andra som började tala om forsande bäckar och påminde om hur långt kvar det var innan vi var framme vid hotellet. Men någonstans på vägen körde vi i en plötslig grop eller svacka, och ett högt ”åååh” utbrast från vår kissnödiga herre. Jag trodde nästan att han kissade på sig, men så var ej fallet. Sympatierna började växa i bussen för Anders och efter ett tag stannade vår chaufför för att släppa ut Frankrikes just nu kissnödigaste man.
– Åh gud! Åh gud vad bra. Tack! Utbrast Anders när han sprang ut på gatan.
Att passerande bilar tutade bekom honom knappast. Och tydligen var även några av de som retades ombord på bussen kissnödiga för de försvann ut lika snabbt de. Men sedan var alla nöjda och bussen kunde fortsätta sin resa till hotellet.
Nu passade vi på att gå ut och shoppa lite innan vi skulle samlas för middag på restaurang Le Frog. Blir det grodlår tro?

Trevlig helg på er alla! Ha d biff!

DAGENS JERKER går nog till Erkki. Han tänkte prova på att dofta lite mer feminint ikväll, genom att bära lite av damparfymen han köpt på Fragonard. Detta tror han ska locka till sig lite intresse från det motsatta könet. Men jag tror mer att hans rumskamrat Janne kommer komma krypandes över till honom, i sömnen, senare inatt. Iklädd enbart sina omtalade öronproppar, om han nu sover eau naturelle. Så förvånad Erkki kommer bli mitt i natten…