Tylösand dag 2

Hej världen! Igår hade vi sovmorgon och skulle inte samlas förrän kl.10 för att åka buss igen. Så självklart vaknade både Henke och jag kl.06… Jag ville somna om, och lyckades någorlunda. Men inte Henke. Han var hungrig och tog en morgondusch för att stretcha magen. Sedan vaknade jag och kravlade mig in i duschen, det var ingen idé att sova vidare. Lika bra att haka på Henke tänkte jag.
Hotellfrukost är fina grejer! Jag förstår inte hur jag kan äta så mycket mat så tidigt på morgonen, det gör jag normalt sätt inte. Brukar ha svårt att få i mig något överhuvudtaget, bortsett från kaffe. Kaffe är viktigt och nyckeln till en bra start på dagen. Men nu frossades det i smörgåsar, äggröra, bacon och prinskorv. Jag är nästan lite imponerad av mig själv.

Efter frukosten, som vi avnjöt i nästan två timmar tror jag, så väntade ett fabriksbesök hos en av våra leverantörer av plastflaskor. Det är ett litet familjeföretag med få anställda, men med mycket teknik som sköter produktionen. Så det skulle bli kul att se hur de arbetade, och hur plastflaskor faktiskt blir till.
När vi var framme så välkomnades vi och delades in i två grupper. Jag hamnade i grupp 2, som fick börja med en fikapaus. Det tog en stund innan grupp 1 kom tillbaka från rundturen, men sedan så var det vår tur!
Det var många maskiner som var igång och tillverkade flaskor, med enbart en tekniker som befann sig i lokalen. Maskinerna skötte sig själva helt och hållet, och matades med små plastkulor genom långa slangar som löpte genom lokalen. Sedan smältes plastkulorna ner till en smet i ett kärl ovanför maskinen, och rann sedan ner som mjuka plaströr som formades till flaskor. När de var klara så trillade de ut i en kartong på utsidan på ett rullband, som även det sköttes maskinellt för att inte bli överfyllda. Mycket fascinerande och intressant tyckte nog de flesta av oss! Sune såg lycklig ut när han såg hur tillverkningen gick till av flaskorna han och Anders fyller på deras linje hemma.

Efter besöket bjöd de på lunch, och sedan åkte vi hem till hotellet igen. Nu fick vi några timmars fritid att spendera innan middagen. Några hade bokat in sig på spa-behandlingar, andra badade. Henke och jag gick ner till stranden en sväng, man måste ju besöka den så omtalade stranden om man är här i Tylösand.

Det blåste som fasen, och jag hade ingen mössa på mig så jag frös ordentligt om skallen. Henke plockade snäckor som han ville ta med sig hem, medan jag gled runt och såg cool ut. Men efter en stund kändes det som att jag fått ”frostskalle” (även kallat ”brainfreeze”), som man kan få när man suger i sig iskall dryck för fort. Så vi gick in på hotellet igen.
Efter en stund kom Sune och knackade på för att avnjuta ett glas öl. Sedan gick vi ner till ett biljardbord som han hittat åt för att spela lite. Jag var uppenbarligen lika dålig på biljard som jag var för 13 år sedan. Då minns jag att jag spelade en evighetsmatch mot my brother in arms, Lindberg, när vi kommit hemfrån Kosovo. Nu spelade jag två matcher, och förlorade båda två. Skitspel…

På kvällen väntade middag på hotellet, och sedan gick många av oss till Leif’s för att fortsätta kvällen. Det var inget vidare drag där denna afton, trots att det var fredag. Men vi hade kul vid vårt bord i alla fall!

Det var Billy, Henke och jag till en början. Men efter en stund var det proppfullt runt vårt bord och jag satt inklämd i mitten. Det är inte kul när man behöver köpa en ny öl och dessutom är jättekissnödig. Går man blir mad garanterat av med sin sittplats. Så jag höll mig kvar. Till fröken Tallrot hamnade bredvid mig med sina vassa armbågar som hon körde in i revbenen på mig och Billy. Tillslut var jag tvungen att lämna min plats, annars hade jag både torkat ut av törst och kissat på mig.
När jag uträttat ett av behoven så skulle jag gå till baren och kissa. Nej, beställa öl menar jag ju såklart. Där hittade jag Billy, han hade tydligen tröttnat på Tallrots vassa armbågar han med. Men även några andra kollegor hängde i baren. Dock märkte jag nu att jag tappat rösten av allt skrikande när vi satt vid bordet bredvid dansgolvet. Så Henke föreslog en öl på hotellrummet det var dags att sova. Det lät som en bra idé, och vi lämnade baren innan midnatt denna afton.
På rummet var jag i behov av en varm kopp te för att se om rösten kom tillbaka. Det gjorde den inte, så Henke fick prata om hur full han var på ett julbord för några år sedan. Jag skrattade och lyssnade tills jag inte orkade mer. Därmed sovdags, och nu hade vi lärt oss en läxa från natten innan. Nämligen att koppla ur telefonen på rummet för att slippa alla busringningar vi råkade ut för natten innan. Nu hjälpte inte det, för tydligen så bankade någon på dörren då istället mitt i natten enligt Henke. Jag hörde dock inget, utan sov tungt med musik i öronen. Ha d biff!

DAGENS JERKER går till Per Gessle. Han är väl delägare av hotellet vi bor på eller något. Det verkar även som att han tvingar alla DJ:s att spela typ hans musik på dansgolven. Var tredje låt är av Gyllene Tider, Roxette eller något han själv ligger bakom. Inget vidare tycker jag, inte som dansmusik åtminstone. Ge mig Timbalands ”The way I are” eller vad den heter!!